måndag 5 november 2012

Den årliga ljusstöpningen....

gick av stapeln för en vecka sen och det är något som blivit lite av en tradition här! Jag, min svärmor, min svägerska och hennes svärmor brukar träffas och stöpa ljus under en dag. Jag deltog första gången 2004 och eftersom vi alltid hållit till i detta hus så fortsätter vi med det :)

Smältningen av stearinkakan brukar ta några timmar så vid 12- tiden började vi att doppa de knutna vekarna. Eftersom ljusen är otroligt känsliga för drag så länge de är varma så måste dörrar och fönster hållas stängda vilket resulterar i en ohygglig värme i köket! Den öppna lågan på gasspisen gjorde inte att det blev kallare heller men efter ca 25 dopp var vi nöjda med form och tjocklek på de 120 ljusen



Ljusen börjar ta form!



Vackra pärlemorskimrande stearinljus!



En svettig Carl-Erik halkade omkring på det plastade golvet.




Som jag sagt tidigare så älskar jag fina dörrkransar. En dag förra veckan hämtade jag in det lingonris jag plockat tidigare i höst och gjorde en enkel krans till ytterdörren! 



Enkelt men rätt snyggt tycker jag!


Nu när det blivit november känner jag en otrolig längtan till advent för att få pynta, tända ljus, pyssla med julkort och umgås med vänner och familj. Eftersom jag har förmånen att vara föräldraledig under denna tid ser jag extra mycket fram emot att kunna laga god mat, lägga in sill och göra ko-ost och ostkaka till jul..... Livskvalitet för mig just nu!



Önskar er fina höstdagar så länge!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar