måndag 10 december 2012

I vår vackra vita vintervärld!

Man kan tycka att jag borde vara van vid snö och kyla eftersom jag är född och uppvuxen i Västerbottens inland och sen varit bosatt i Umeå i tio års tid men icke! Trivdes rätt bra med regn och slask och mörka kvällar under den tid jag bodde på västkusten kan jag ibland konstatera.

Samma olustiga känsla infinner sig varje gång det kommer så pass mycket snö på en och samma gång som det gjorde hos oss förra veckan. 60 cm snö på två dygn och nästan 30 cm till under de följande dygnen. Att det dessutom varit rejält kallt (med mellansvenska mått mätt) underlättar inte.

Visst, jag älskar att åka skidor, skoter och när det är riktig vinter men innan man vant sig tycker jag att det är pest! Frusna vattenledningar, igenfrusna bildörrar, isiga rutor som kräver minutiöst rengjorda torkarblad för att inte isa igen direkt man åkt från gården, konstant kalla händer och fötter eftersom man envisas med att hålla fast vid höstkläderna och ett bylsande med kläder på barnen så fort man ska utanför dörren!
Säg emot om ni inte håller med mig men allt blir så mycket mer komplicerat med snö och kyla. 




Dock är det otroligt vackert när det väl blir skottat och snön breder ut sig som fluffigt täcke......





Tilia Cordata i vinterkläder!






Lite översnöade men lika värdefulla vedsäckar!


Med önskan om en fortsatt härlig vintrig vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar