måndag 25 februari 2013

Naturliga material!

Att försöka använda naturliga material så mycket som möjligt är något som vi verkligen eftersträvar. Trä och porslin istället för hemska plastmaterial, linne och riktig ull istället för syntetmaterial känns som bra val både sett ur ett hälso- och miljöperspektiv.

Det värsta jag vet är när barn överöses av plastleksaker från alla de möjliga land med låga tillverkningskostnader. Man får tycka att jag är hur präktig som helst men att välja naturmaterial framför syntetiska och konstgjorda gör att det känns lite bättre inombords i detta konsumtionssamhälle.
Behöver jag tillägga att jag inte är stamkund på lågpriskedjorna och att jag handlar ekologiska råvaror så långt det går?! ;)

Det finns hur mycket bra alternativ som helst om man vill göra miljön och hälsan en tjänst och det behöver inte bli dyrt i längden även om prislappen ibland kan tyckas avskräcka. En disktrasa i linne kan man använda åtskilliga månader eller till och med år jämfört med de slabbiga Wettex-trasorna som dessutom jämt luktar illa.

Som ni kanske förstår så är en av mina absoluta favoritbutiker Växbo Lin. Unga driftiga männinskor som satsar, tar över och driver en verksamhet mitt ute i ingenting till en framgångssaga - det kallar jag entreprenörer! De inspirerar mig verkligen.

Lite bilder att gotta sig i om man gillar Växbo Lin:




Ha-begär de luxe ;)



Otroligt fin och inspirerande butik som är ren själavård att besöka!



Vävningen sker på samma sätt som man alltid gjort!



Mitt senaste tillskott, löpare i vackra mönstret "Hälsingeros"



 Med önskan om en bra vecka!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar