tisdag 28 augusti 2012

Skördetider!

Trots att det är med lite vemod som jag faktiskt inser att sommaren är över så älskar jag höstluften som är här. Jag har haft en bra sommar även fast vi egentligen inte gjort speciellt mycket, eller man kanske ska säga rest speciellt mycket för en hel del har vi faktiskt gjort. Vi har varit hemma på gården och grejat med det mesta och vi har haft besök av släkt och vänner.

Ett av besöken var av en kär vän från Umeå som jag saknar ofta.... Vi lärde känna varandra på gymnasiet och har hållit kontakten sen dess genom med och motgångar. Avståndet gör ju att vi tyvärr inte träffas så ofta men när vi ses så känns det bra ända in i hjärteroten. Älskade vän.

Idag har det varit en sån där klar höstdag och vi har skördat lök i landet. Har fått lära mig att den ska skördas den 24 augusti så vi var något sena men den såg fin ut i alla fall!


Vår egen broccoli, superb om jag får säga det själv!



Det har även hänt lite mer i köket. Gashällen och bänkskiva är på plats och det handslagna golvteglet ligger på plats runt och framför vedspisen. Till en början tänkte vi lägga marmor runt spisen men vi ångrade oss och la tegel istället.

Handslaget tegel från Horns Tegelbruk i Skövde


Diskmaskinsluckan är också på plats längst till höger.



Gashäll och elektrisk ugn från SMEG


Till vänster om spisen valde vi en stavlimmad bänkskiva i ask för att bryta av lite mot marmorskivorna. 

Under veckan kommer förhoppningsvis det sista att bli klart. Takanslutningar, taklister och den utanpåliggande golvsockel som Anne håller på att hyvla fram på snickeriet!
Sen blir det målning, tapetsering och golvslipning....... 



Som en av våra vänner sa när vi började planera köksrenoveringen 

- "Kom ihåg att allting tar ungefär tre gånger så lång tid som man tänkt och blir dubbelt så dyrt!"

Hittills har det tyvärr stämt ganska bra :)

På återhörande!










1 kommentar:

  1. Tjenamoss!
    Nu funkar det =)
    Tror köket blir superfint när det blir klart!

    Det är ju allt lite för långt mellan gångerna man träffs.
    Jag funderar skarpt på att försöka ordna en kusinträff med respektive samt barn till sommaren. Vad tror du om det?
    Hälsa med dig! Kramar

    SvaraRadera