tisdag 18 september 2012

Dahlian - en ny erfarenhet

Förra helgen åkte vi norrut till mina  föräldrar för att jaga älg några dagar. Tyvärr fick jag inte med mig någon trofé i år heller men däremot otroligt fina höstdagar och trevligt umgänge! 

Denna helg ägnades åt tröskning av havret, trädgårdsfix och gräsklippning. Även om det är trist att ställa bort trädgårdsmöbler och annat som man längtar efter hela vintrarna, så känns det skönt att få bort gamla vissna blommor och rensa bort gamla växter i landet. Ska försöka få till lite fina höstplaneringar på bron imorgon så att det blir höstfint till helgen!t

De dahlior jag haft i krukor har jag tagit upp, spolat av och lagt på tork i pannrummet. Eftersom det i år var första gången jag planterade dahlior var jag lite osäker på hur de skulle planteras, och efter sommaren har jag fått erfara att de som vuxit på friland blivit absolut de frodigaste och finaste!





Vackra vita dahlior!



Dahliaknölar på tork inför nästa år!



Våra kor fick också flytta hem från sommarbetet på Storsvea i lördags. De har ofta stått vid utgången och väntat de senaste dagarna så nu när de fick "komma hem" igen traskade de glatt tillbaka till nytt frodigt bete!

Fina och goa 208:an



Två av årets fina kalvar!



I köket är det dags för kakelsättning. Vi har valt ett fasat vitt kakel som vi sätter utan fogar, kant i kant som man gjorde förr. Vi blev lite osäkra på hur vi skulle göra med fog men kom tillslut fram till att det blir vit fog. Eftersom den blir minimal borde den inte bli smutsig så lätt och blir den det så får vi väl  tvätta helt enkelt! I värsta fall kan man ju alltid skrapa ur fogarna och foga om :)










Närbild på kaklet som sätts kant i kant.


Nästa uppdatering av köket kommer att bli till helgen då vi har deadline. Anne på Heinemann Snickeri kommer tillsammans med en fotograf för att fota bilder till hennes hemsida och då ska allt vara klart.

Ser fram emot att inviga köket tillsammans med min älskade sambo och ett glas Ripasso!



2 kommentarer:

  1. Ååå vilka vackra Dahlior.
    Kanske det är nåt jag borde prova i min nya rabatt?!
    Måste man alltså ta upp rotknölarna för att dom ska klara vintern?
    HMmmm, frågan är om jag ids göra det ;) ;)
    Kramen // Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja, knölarna tål inte frost det minsta så man gräver upp dem, spolar bort jord och torkar dem sen. Jo lite jobb är det men de blommar fortfarande otroligt här!

    SvaraRadera